vrijdag 2 maart 2012

Dag 199 Free Standing Pop-Up

Bewegende kaarten vind ik geweldig. Leuk om te maken, leuk om te geven, leuk om te krijgen. Sinds kort ben ik er heel erg mee bezig, omdat ik niet alleen de nieuwsbrieven van Technique Junkies heb ontdekt, maar op de tutorial CD's die ze uitgeven. Daar op staan niet alleen stempel technieken maar ook kaartvouw en snij technieken. Zeker op de 3D en fun folds CD.
Daar komt ook deze kaart vandaan.
Alleen werken ze op de CD met design papier, en dat heb ik zelf gestempeld. Ik heb een nieuwe stempel van Tim Holtz gekocht. De Woodgrain wilde ik heel graag hebben en daar zat een stempel bij die 'Wall Paper' heet. Ik heb lang getwijfeld of ik die wilde hebben maar eenmaal in huis, wilde ik hem wel proberen.
Uiteindelijk heb ik gestempeld met de Crayon Shadows techniek van de Stampin Companion CD. De stempel inkleuren mbv aquarelkrijt en een penseel, en dan afdrukken. Het is even uitproberen hoe nat, en welk papier het mooiste werkt. Maar het effect is dan bijzonder, en vooral onverwacht.

Met lichte kleuren heb ik een stuk designpapier gemaakt voor de kaart, en die in de juiste maten snijden, en gevouwen.
Voor de kaart heb ik een kaart gesneden en daar met dezelfde techniek een bloem met bladeren op gestempeld. Voor de mat van de kaart heb ik een dezelfde wallpaper stempel gebruikt maar nu gestempeld met een donkerrode kleur.
De mat op de juiste maat gesneden en achter de kaart geplakt
Op de basis heb ik een sentiment gestempeld in dezelfde diep rode kleur.
Daarna heb ik de kaart volgens de tutorial in elkaar geplakt. Boven op de kaart heb ik een scallop cirkel en een gewone cirkel geponst, uit de restjes van het papier dat ik met wallpaper had bestempeld. Ik heb er een gaatje in geponst en een stukje lint in geknoopt.

Voor de finishing tough heb ik nog een vlinder gestempeld met de Crayon Shadows techniek, uitgeknipt en met foamtape blocks opgeplakt. Door in het midden een dunnere te gebruiken dan onder de vleugels, lijkt de vlinder zijn vleugels een beetje op te tillen.





Moving cards are fun. Fun to make, fun to give, fun to get. I'm occupying myself with them recently not only because of the Technique Junkie newslette but also because of the tutorial CDs they're providing. They have stamping techniques but also cardfoling and cardcutting techniques especially on the 3D and Fun Folds CD. That's where this card is coming from.
The CD works with design paper. I stamped the paper myself. Bought a new Tim Holz stamp, woodgrain, and that came with another called Wallpaper. I doubted quite long if I wanted to own it but since I have it I wanted to try it.
I used the Crayon Shadows technique from the Stampin' Companion CD. I inked the stamp with watercolour crayon and a paintbrush then stamped with it. It takes some experimentation to determine what paper works with the amount of wetness you're using. The effect is always special and can be quite unexpected.

I created a piece of design paper for the card, cut it to measure then folded it. For the card I cut a piece and used the same technique to stamp flowers and leaves. For the matting I used the same Wallpaper stamp but used a dark red color. I subsequently followed the tutorial to assemble the card. I used scraps of the paper I created to punch a scallop circle and a regular circle, punched a hole and added a piece of ribbon. The finishing touch is a butterfly stamped with the Crayons Shadow technique, cut it out and mounted it with foamtape blocks. By using a thinner one in the center it looks as if the butterfly is lifting up its wings.

Geen opmerkingen: